Inspecció de Treball

Preguntes freqüents

Seguretat

  • Com es regula la vigilància de la salut ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 19 Vigilància de la salut

    1. L'empresa ha de vetllar per la vigilància periòdica de l'estat de salut dels treballadors en funció dels riscos inherents a l'activitat laboral, la qual va a càrrec de persones externes a l'empresa o de serveis de prevenció amb personal capacitat per dur a terme aquesta tasca.

    2. L'execució de la vigilància requereix que la persona treballadora doni el consentiment, excepte si el reconeixement mèdic és imprescindible per verificar si l'estat de salut de la persona pot ser un risc per a si mateixa, per als altres treballadors o per a altres persones alienes a l'empresa.

    3. La vigilància de la salut s'ha de fer respectant el dret a la intimitat i la dignitat de la persona treballadora i la confidencialitat de la informació relacionada amb el seu estat de salut. Les dades relatives a la salut no poden ser utilitzades amb finalitats discriminatòries ni en perjudici de la persona treballadora i estan sotmeses a les garanties que estableix la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals.

    4. Els resultats del control de la salut s'han de comunicar a la persona treballadora. Només el personal mèdic o les autoritats sanitàries tenen accés a la informació mèdica de caràcter personal, de conformitat amb les garanties que estableix la Llei 15/2003, del 18 de desembre, qualificada de protecció de dades personals.5. L'empresa ha de ser informada de les conclusions que es derivin dels reconeixements efectuats en relació amb l'aptitud dels treballadors per desenvolupar la feina o en relació amb la necessitat de millorar o d'introduir mesures de prevenció i protecció.

    Reglament que regula els serveis de salut laboral

    Article 4 Vigilància de la salut en el treball
    L’activitat de vigilància de la salut en el treball s’ha de dur a terme tenint en compte els principis bàsics següents:

    a) L’han de fer professionals especialistes en medicina del treball en coordinació amb la resta de professionals experts en matèria de seguretat en el treball, higiene industrial i ergonomia i psicologia aplicada dels serveis de prevenció de riscos laborals.

    b) És específica en funció dels factors de risc a què estigui exposat el treballador.

    c) Les proves que s’efectuen en el marc de la vigilància de la salut en el treball han de ser les que menys molèsties ocasionin al treballador i sempre proporcionals al risc.

    d) Les activitats de vigilància de la salut en el treball es desenvolupen seguint el que estableixen els protocols específics reconeguts i avalats internacionalment. Els protocols defineixen la periodicitat i els continguts específics dels exàmens de salut en funció dels factors de risc. El ministeri encarregat de la salut pot aprovar i publicar protocols i procediments específics sobre vigilància de la salut en el treball.

    e) Totes les activitats de vigilància de la salut en el treball s’han d’efectuar vetllant pel dret a la intimitat i a la dignitat de la persona treballadora i han de garantir la confidencialitat de tota la informació relacionada amb l’estat de salut dels treballadors, d’acord amb el que disposa l’article 5.7 d’aquest Reglament.

    f) La vigilància de la salut en el treball és garantida per l’empresari, que es fa càrrec dels costos. En cap cas els costos derivats de la vigilància de la salut en el treball no es poden facturar a la Caixa Andorrana de Seguretat Social ni revertir als treballadors.

    g) L’empresari ha d’estar degudament informat de la programació, els protocols i la periodicitat de les activitats de vigilància de la salut en el treball.

    Article 5 Exàmens de salut laboral

    1. L’objectiu dels exàmens de salut laboral és fer el control i el seguiment de l’estat de salut dels treballadors per tal de detectar precoçment les repercussions de les condicions de treball sobre la salut, i establir, si escau, mesures preventives per prevenir els riscos sobre la salut.

    2. Els exàmens de salut laboral només es poden efectuar si el treballador hi dóna, de forma voluntària i per escrit, el seu consentiment. 

    3. No obstant el que estableix el paràgraf anterior, els exàmens de salut són obligatoris per als treballadors que es trobin en algun dels supòsits següents: 

    a) Quan s’efectuïn activitats perilloses, insalubres o nocives pels elements, els processos o les substàncies que es manipulen, segons estableix l’annex 1 de la Llei 34/2008, del 18 de desembre, de seguretat i salut laboral. 

    b) En els menors de 18 anys.

    c) Per als treballadors especialment sensibles a determinats riscos segons el que estableix la Llei 34/2008. 

    d) Quan el treballador retorni al seu lloc de treball després d’una baixa perllongada de més de 6 mesos. 

    e) En tots els altres casos en què el reconeixement mèdic és imprescindible per verificar si l’estat de salut de la persona pot ser un risc per a si mateixa, per als altres treballadors o per a altres persones alienes a l’empresa. 

    4. En els supòsits a), b), c) i e) cal efectuar avaluacions de l’estat de salut del treballador de forma prèvia a la seva contractació o a l’inici de l’activitat laboral i de forma periòdica en funció del que estableixin els protocols específics.

    5. Sense perjudici del que estableix l’apartat 4 d’aquest article, els exàmens de salut es proposen amb les periodicitats que es detallen a continuació, llevat que hi hagi factors que justifiquin altres periodicitats:

    a) Anualment per als treballadors de menys de 18 anys.

    b) Cada 5 anys per als treballadors de menys de 30 anys.

    c) Cada 3 anys per als treballadors d’edats compreses entre 30 i 55 anys.

    d) Anualment per als treballadors de més de 55 anys.

    6. Els exàmens de salut inclouen, entre d’altres, una història clinicolaboral, que conté:

    a) Les dades de l’anamnesi, exploració clínica i estudis complementaris en funció dels riscos inherents al treball.

    b) Una descripció detallada del lloc de treball, el temps de permanència al lloc de treball, els riscos detectats en l’anàlisi de les condicions de treball i les mesures de prevenció adoptades.

    c) Una descripció dels llocs de treball anteriors, riscos presents en aquests llocs de treball i temps de permanència en cada un.

    7. La informació mèdica derivada dels exàmens de salut és confidencial. Només hi poden tenir accés el treballador, el personal mèdic responsable de la salut del treballador i l’autoritat sanitària en els casos en què aquesta informació li sigui necessària per a l’exercici de les seves funcions. A l’empresari se li faciliten les conclusions dels exàmens mèdics, que estableixen l’adequació del treballador al seu lloc de treball o funció i/o la necessitat d’introduir o millorar les mesures de protecció o prevenció.

    8. El personal mèdic del servei de salut laboral no pot efectuar el tractament dels problemes de salut detectats en els exàmens de salut fets als treballadors.

    Per a més informació podeu consultar la PDF Nota Tècnica informativa núm. 4 (PDF - 134 Kb.)

  • Com l'empresa ha d'organitzar-se en primers auxilis, evacuacions i davant de riscos greus i imminents ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 20 Organització de primers auxilis, lluita contra incendis, evacuació i actuacions en supòsits de risc greu i imminent

    1. L'empresa ha d'adoptar, en matèria de primers auxilis, de lluita contra incendis i d'evacuació dels treballadors, les mesures necessàries, adaptades al volum i el caràcter de les activitats de l'empresa.
    Igualment ha d'organitzar la comunicació i l'avís immediat a serveis exteriors, en particular en matèria de primers auxilis, d'assistència mèdica d'urgència, salvament i lluita contra incendis i elaborar i publicar un pla d'emergència que ha de ser conegut per la totalitat de la plantilla.
    L'empresa, o els seus serveis de prevenció i protecció, han de designar el treballador o els treballadors encarregats de posar en pràctica els primers auxilis, la lluita contra incendis i l'evacuació dels treballadors.
    Els treballadors esmentats han de tenir com a mínim la formació de nivell bàsic establerta a l'annex 2, ser suficientment nombrosos i disposar del material adequat, tenint en compte el volum d'activitat i/o els riscos específics de l'empresa.
    En les empreses de menys de 10 treballadors, l'empresari, si té les capacitats necessàries, pot assumir personalment les funcions previstes al paràgraf anterior.

    2. Si els treballadors estan exposats a un risc greu o imminent o poden estar-hi exposats, correspon a l'empresa:

    a) Informar tan ràpidament com sigui possible tots els treballadors que estiguin exposats a riscos de perill greu i imminent o puguin estar-hi exposats, tant del risc com de les disposicions adoptades o que s'han d'adoptar en matèria de protecció.

    b) Adoptar les mesures i donar les instruccions que, en cas de perill greu, imminent i que no pugui evitar-se, permetin als treballadors interrompre la seva activitat i posar-se en lloc segur abandonant immediatament el lloc de treball. En aquest supòsit no es pot exigir a la persona treballadora que reprengui la seva activitat, llevat d'un supòsit degudament justificat per raons de seguretat i determinat prèviament i expressament.

    c) Fer el necessari perquè els treballadors que no puguin posar-se en contacte amb el seu superior jeràrquic, tenint en compte la seva capacitat i els mitjans tècnics posats a la seva disposició, puguin adoptar les mesures necessàries per evitar les conseqüències del perill greu i imminent per a la seguretat dels treballadors i/o la d'altres persones alienes a l'empresa.

    3. Els treballadors en cas de perill greu, imminent i que no pugui evitar-se, tenen el dret i l'obligació d'allunyar-se del seu lloc de treball i/o d'una zona perillosa, i no poden patir cap perjudici per aquesta raó. Qualsevol canvi de categoria o lloc de treball realitzat com a represàlia per haver desobeït les ordres és nul de ple dret, sense perjudici que pugui ser considerat per la persona treballadora com un comiat injustificat.
    L'actuació del treballador per evitar el perill no li pot ocasionar cap perjudici, excepte si ha actuat de mala fe o cometent una imprudència greu.

  • Què s'ha de tenir en compte alhora de tenir treballadors especialment sensibles (menors, dones embarassades, discapacitats...) ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Capítol tercer. Protecció dels treballadors especialment sensibles a determinats riscos

    Article 30 Disposicions generals

    1. L'empresa ha de garantir de manera específica la protecció dels treballadors que, per les seves característiques personals o el seu estat biològic conegut o per la seva discapacitat física, psíquica o sensorial degudament reconeguda, siguin especialment sensibles als riscos derivats del treball. Ha de tenir en compte aquestes característiques en l'avaluació de riscos i, d'acord amb l'avaluació, ha de prendre les mesures de prevenció i protecció necessàries.

    2. Els treballadors no poden ocupar els llocs de treball en els quals, a causa de les seves característiques personals o el seu estat biològic conegut o per la seva discapacitat física, psíquica o sensorial degudament reconeguda, poden estar exposats a situacions de perill ells mateixos, altres treballadors o persones alienes a l'empresa. Tampoc poden ocupar-los quan es trobin en situacions transitòries que no responguin a les exigències psicofísiques dels llocs de treball respectius i que poden generar situacions de risc.

    Article 31 Protecció de la maternitat

    1. L'avaluació dels riscos comprèn la determinació de la naturalesa, el grau i la durada de l'exposició de les treballadores en situació d'embaràs o part recent a agents, procediments o condicions de treball que puguin influir negativament en la salut de les treballadores o del fetus, en qualsevol activitat susceptible de presentar un risc específic. Si els resultats de l'avaluació revelen un risc per a la seguretat i la salut o una possible repercussió sobre l'embaràs o la lactància de les treballadores, l'empresari ha d'adoptar les mesures necessàries per evitar l'exposició a aquest risc, adaptant les condicions o el temps de treball de la treballadora afectada. Aquestes mesures inclouen, si escau, que no treballin en horari nocturn.

    2. Quan l'adaptació de les condicions o del temps de treball no sigui possible o, no obstant aquesta adaptació, les condicions d'un lloc de treball puguin influir negativament en la salut de la treballadora embarassada o del fetus, ha d'ocupar un lloc de treball o una funció diferent i compatible amb el seu estat. L'empresari ha de determinar la relació dels llocs de treball exempts de riscos a aquests efectes.

    3. Si aquest canvi de lloc no és possible tècnicament o objectivament, o raonablement no es pot exigir per motius justificats, es pot declarar el pas de la treballadora afectada a la situació de suspensió del contracte per risc durant l'embaràs, durant el període necessari per protegir-ne la seguretat o la salut i mentre persisteixi la impossibilitat de reincorporar-se al seu lloc anterior o a un altre lloc compatible amb el seu estat.

    Article 32 Protecció dels menors

    1. La contractació dels joves menors d'edat s'ha de fer amb les formalitats, les condicions i les limitacions establertes en el Codi de relacions laborals.
    L'empresa ha d'informar dels possibles riscos i de les mesures de seguretat als menors i als seus pares o tutors que hagin intervingut en la formalització del contracte oficial, de conformitat amb el que preveu el Codi de relacions laborals.

    2. Abans de la seva incorporació a la feina i abans de qualsevol modificació important de les condicions de treball d'un jove menor de divuit anys, l'empresari ha d'avaluar el lloc de treball que ha d'ocupar amb la finalitat de determinar la naturalesa, el grau i la durada de la seva exposició, en qualsevol activitat susceptible de presentar un risc específic, a agents, processos o condicions de treball que puguin posar en perill la seguretat o la salut del jove treballador.
    L'avaluació de riscos ha de tenir en compte especialment els riscos específics per a la seguretat i la salut dels joves derivats de la seva immaduresa, de la manca d'experiència per avaluar els riscos existents o potencials i de consciència respecte a la seguretat i del seu desenvolupament encara incomplet.

    3. El treballador menor de 18 anys ha de sotmetre's a un examen mèdic amb una freqüència mínima anyal. L'empresari ha de mantenir arxivats els certificats mèdics, a disposició de l'autoritat laboral que ho sol·liciti, durant un període de tres anys.

    Reglament que regula els serveis de salut laboral

    Article 5 Exàmens de salut laboral

    1. L’objectiu dels exàmens de salut laboral és fer el control i el seguiment de l’estat de salut dels treballadors per tal de detectar precoçment les repercussions de les condicions de treball sobre la salut, i establir, si escau, mesures preventives per prevenir els riscos sobre la salut.

    2. Els exàmens de salut laboral només es poden efectuar si el treballador hi dóna, de forma voluntària i per escrit, el seu consentiment. 

    3. No obstant el que estableix el paràgraf anterior, els exàmens de salut són obligatoris per als treballadors que es trobin en algun dels supòsits següents: 

    a) Quan s’efectuïn activitats perilloses, insalubres o nocives pels elements, els processos o les substàncies que es manipulen, segons estableix l’annex 1 de la Llei 34/2008, del 18 de desembre, de seguretat i salut laboral. 

    b) En els menors de 18 anys.

    c) Per als treballadors especialment sensibles a determinats riscos segons el que estableix la Llei 34/2008. 

    d) Quan el treballador retorni al seu lloc de treball després d’una baixa perllongada de més de 6 mesos. 

    e) En tots els altres casos en què el reconeixement mèdic és imprescindible per verificar si l’estat de salut de la persona pot ser un risc per a si mateixa, per als altres treballadors o per a altres persones alienes a l’empresa. 

    4. En els supòsits a), b), c) i e) cal efectuar avaluacions de l’estat de salut del treballador de forma prèvia a la seva contractació o a l’inici de l’activitat laboral i de forma periòdica en funció del que estableixin els protocols específics.

    5. Sense perjudici del que estableix l’apartat 4 d’aquest article, els exàmens de salut es proposen amb les periodicitats que es detallen a continuació, llevat que hi hagi factors que justifiquin altres periodicitats:

    a) Anualment per als treballadors de menys de 18 anys.

    b) Cada 5 anys per als treballadors de menys de 30 anys.

    c) Cada 3 anys per als treballadors d’edats compreses entre 30 i 55 anys.

    d) Anualment per als treballadors de més de 55 anys.

    6. Els exàmens de salut inclouen, entre d’altres, una història clinicolaboral, que conté:

    a) Les dades de l’anamnesi, exploració clínica i estudis complementaris en funció dels riscos inherents al treball.

    b) Una descripció detallada del lloc de treball, el temps de permanència al lloc de treball, els riscos detectats en l’anàlisi de les condicions de treball i les mesures de prevenció adoptades.

    c) Una descripció dels llocs de treball anteriors, riscos presents en aquests llocs de treball i temps de permanència en cada un.

    7. La informació mèdica derivada dels exàmens de salut és confidencial. Només hi poden tenir accés el treballador, el personal mèdic responsable de la salut del treballador i l’autoritat sanitària en els casos en què aquesta informació li sigui necessària per a l’exercici de les seves funcions. A l’empresari se li faciliten les conclusions dels exàmens mèdics, que estableixen l’adequació del treballador al seu lloc de treball o funció i/o la necessitat d’introduir o millorar les mesures de protecció o prevenció.

    8. El personal mèdic del servei de salut laboral no pot efectuar el tractament dels problemes de salut detectats en els exàmens de salut fets als treballadors.

    Per a més informació podeu consultar la PDF Nota Tècnica informativa núm. 4 (PDF - 134 Kb.)

  • Com poden organitzar-se les empreses per implantar el sistema preventiu (servei de prevenció) ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball 

    Article 13 Funcions dels serveis de prevenció i protecció

    El servei de prevenció i protecció ha de disposar dels mitjans necessaris i els seus recursos tècnics han de ser suficients i adequats per complir les funcions i les activitats preventives següents:

    a) El disseny, l'aplicació i la coordinació dels plans i dels programes d'actuació preventiva.

    b) L'avaluació dels factors de risc que puguin afectar la seguretat i la salut dels treballadors durant la seva activitat laboral.

    c) La determinació de les prioritats en l'adopció de les mesures preventives adequades i la vigilància de l'eficàcia.

    d) La informació i la formació dels treballadors per evitar els riscos de l'activitat que desenvolupen.

    e) La prestació dels primers auxilis i la implantació de plans d'emergència.

    Article 14 Modalitats organitzatives dels serveis de prevenció

    1. En compliment del deure de prevenció i protecció, els empresaris han d'adoptar un o diversos dels models d'organització següents:

    a) Assumpció personal pel mateix empresari. En les empreses de menys de 10 treballadors, l'empresari pot assumir personalment la prevenció i no designar cap encarregat si concorren les tres circumstàncies següents:
    - Habitualment exerceix la seva activitat en el centre de treball.
    - Té les capacitats necessàries per dur a terme les funcions preventives d'acord amb el que s'estableix en l'annex 2.
    - Les activitats que es desenvolupen en el centre de treball no estan incloses en l'annex 1.

    b) Designació de treballadors. Els empresaris poden designar un o diversos treballadors com a encarregats de seguretat i salut en funció del nombre de treballadors de l'empresa i segons l'escala mínima següent:
    - de 10 a 50 treballadors, 1 encarregat;
    - de 51 a 100 treballadors, 2 encarregats; i
    - més de 100 treballadors, 3 encarregats.
    Els treballadors designats com a encarregats de seguretat i salut han de tenir la capacitat que correspon per dur a terme les funcions preventives d'acord amb el que s'estableix en l'annex 2. Els mitjans que l'empresari posi a disposició dels encarregats de seguretat i salut i el temps de què disposin per desenvolupar la seva activitat han de ser els necessaris per acomplir adequadament les funcions.

    c) Servei de prevenció aliè. Si l'empresari considerés que les modalitats organitzatives descrites en els punts a) i b) d'aquest article no són adients per tal d'assegurar i garantir les activitats de prevenció i protecció a la seva empresa podrà recórrer a empreses de prevenció especialitzades i acreditades per tal que les duguin a terme.

    2. Els empresaris han de garantir sempre la coordinació de tots els participants en els serveis de prevenció i han d'informar les persones o empreses de prevenció dels factors que saben o sospiten que repercuteixen en la seguretat i la salut dels treballadors.

    3. Les persones o les empreses que participen en els serveis de prevenció han de tenir accés a la informació esmentada en l'article 26.1.

    Article 18 Control del servei de prevenció propi

    Les empreses que tinguin servei de prevenció propi s'han de sotmetre a un control extern per part d'empreses homologades en prevenció cada cinc anys, amb l'objectiu de comprovar com s'ha fet l'avaluació inicial i les periòdiques, i analitzar-ne els resultats. Les persones encarregades d'aquest control no poden tenir cap vincle amb l'empresa.

    Per a més informació podeu consultar la PDF Nota Tècnica informativa núm. 1 (PDF - 181 Kb.)

  • En quina mesura els treballadors han de participar en la seguretat i la salut en els centres de treball ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 22 Delegats de prevenció dels treballadors en matèria de seguretat i salut en el treball

    1. Els delegats de personal elegits de conformitat amb el que preveu el Codi de relacions laborals, representen els treballadors en matèria de seguretat i salut en el treball.

    2. En les empreses de menys de 20 treballadors s'informa i es consulta directament als treballadors, excepte si aquests, en assemblea, majoritàriament nomenen un delegat.

    Article 23 Comitè de seguretat i salut

    1. El comitè de seguretat i salut és un òrgan paritari i col·legiat de participació, destinat a la consulta de les actuacions empresarials en matèria de prevenció de riscos.

    2. S'ha de constituir un comitè de seguretat i salut en empreses o centres de treball de cent o més treballadors, que ha d'estar format, d'una banda, pels delegats de prevenció dels treballadors, i d'altra banda, per l'empresari i/o els seus representants en igual nombre que els que representin els treballadors.
    Poden participar en les reunions del comitè de seguretat i salut, els tècnics de prevenció que no en formin part o treballadors de l'empresa que estiguin qualificats en alguna qüestió concreta, sempre que ho sol·liciti alguna de les representacions del comitè. Aquesta participació és amb veu però sense vot.

    3. El comitè de seguretat i salut ha d'adoptar les normes de funcionament pròpies i es reuneix com a mínim un cop cada trimestre, i sempre que ho sol·liciti alguna de les seves representacions.
    Les empreses que disposin de diversos centres de treball dotats de comitè de seguretat i salut poden acordar, per acord o per conveni col·lectiu, la creació d'un comitè de seguretat i salut intercentres, amb les funcions que es pactin.

    Article 24 Competències i facultats dels delegats de prevenció

    1. Els delegats de prevenció dels treballadors tenen assignades les competències següents:

    a) Col·laborar amb l'empresari i els serveis de prevenció en la millora de l'acció preventiva.

    b) Promoure i fomentar la cooperació dels treballadors en l'execució de la normativa sobre seguretat i salut en el treball.

    2. Els delegats de prevenció dels treballadors estan facultats per:

    a) D'acord amb la direcció de l'empresa poder realitzar visites als llocs de treball per conèixer i constatar l'estat de les condicions de treball.

    b) Ser informats per l'empresari i tenir accés a la informació i la documentació que siguin necessàries per al correcte desenvolupament de les seves funcions.

    Article 25 Competències i facultats del comitè de seguretat i salut

    1. El comitè de seguretat i salut té assignades les competències següents:

    a) Participar en l'elaboració, l'avaluació i la posada en pràctica dels plans de prevenció de riscos a l'empresa, els quals s'han de debatre abans de ser posats en pràctica i cooperar en tot el que faci referència a la seva incidència en la prevenció de riscos, els projectes en matèria de planificació, introducció de les noves tecnologies, organització i desenvolupament de les activitats de protecció i prevenció, projecte i organització de la formació en matèria de prevenció.

    b) Promoure qualsevol iniciativa sobre mètodes i procediments per a la prevenció efectiva dels riscos i proposar a l'empresa la millora de les condicions o la correcció de les deficiències que es detectin.

    2. El comitè de seguretat i salut està facultat per:

    a) Conèixer directament la situació en matèria de prevenció de riscos al centre de treball, i ha de fer les visites que es considerin oportunes.

    b) Tenir coneixement de tots els documents i informes que siguin indispensables sobre les condicions de treball per al compliment de les seves funcions.

    c) Conèixer i analitzar els danys que s'hagin produït en la salut i la integritat física o psíquica dels treballadors, a fi de valorar-ne les causes que els han provocat i proposar les mesures preventives oportunes, si n'hi ha.

    d) Conèixer les avaluacions i les programacions dels serveis de prevenció i elaborar-ne informes.

    3. Amb vista a la col·laboració i la coordinació entre empreses en els casos de desenvolupament simultani d'activitats en un mateix centre de treball, es poden acordar reunions conjuntes dels comitès, i si no n'hi ha, dels delegats de prevenció i els empresaris, o altres mesures d'actuació coordinada.

    Article 26 Dret d'informació, consulta i participació dels treballadors

    1. Dret d'informació

    a) L'empresari ha d'adoptar les mesures adequades perquè els treballadors i els seus delegats rebin totes les informacions necessàries corresponents:
    - Als riscos per a la seguretat i la salut, i també a les mesures i les activitats de protecció o de prevenció que afectin tant l'empresa en general com cada categoria i lloc de treball.
    - A les mesures adoptades de conformitat amb l'apartat 2 de l'article 20.

    b) L'empresari ha d'adoptar les mesures apropiades perquè els delegats de prevenció dels treballadors tinguin accés, per al compliment de llurs funcions de conformitat amb la normativa vigent:
    - Als resultats de les avaluacions dels riscos i a les mesures de protecció previstes en les lletres a) i b) de l'article 21.
    - A la informació procedent tant de les activitats de protecció i de prevenció, com dels serveis d'inspecció i dels organismes competents per a la seguretat i la salut.

    2. Consulta i participació

    a) Els empresaris han de consultar els treballadors i/o els seus delegats i han de permetre la seva participació en el marc de les qüestions que afectin substancialment la seguretat i la salut en el treball. Això comporta:
    - Que els treballadors puguin efectuar consultes a l'empresari per mitjà dels seus delegats o personalment quan no se n'hagi nomenat.
    - Que els treballadors i/o els seus delegats tenen dret a elaborar propostes, a fer-les arribar a l'empresari i a controlar-ne l'aplicació quan siguin adoptades.
    - Que la participació sigui equilibrada de conformitat amb el que es disposa al punt següent.

    b) Els delegats de prevenció dels treballadors han de participar o han de ser consultats per l'empresari abans d'adoptar qualsevol decisió sobre:
    - Qualsevol situació que pugui afectar substancialment la seguretat i la salut en el treball.
    - La modalitat organitzativa de la prevenció en compliment del que disposa l'article 14.
    - Les informacions previstes en l'apartat 1 de l'article 20 i en l'article 21.
    - La concepció i l'organització de la formació prevista en l'article 28.

    c) Els delegats de prevenció dels treballadors tenen dret a sol·licitar a l'empresari que prengui les mesures adequades i a presentar-li propostes que vagin en aquest sentit per pal·liar qualsevol risc per als treballadors.

    d) Els treballadors i/o els seus delegats tenen el dret de recórrer, d'acord amb la normativa vigent, al Servei d'Inspecció de Treball, si consideren que les mesures adoptades i els mitjans utilitzats per l'empresari no són suficients per garantir la seguretat i la salut en el treball.

    e) Els delegats de prevenció dels treballadors tenen el dret de ser presents i presentar les seves observacions durant les visites i les verificacions efectuades pel Servei d'Inspecció de Treball o per altres òrgans de l'Administració en matèria de seguretat i salut en el treball.

    Article 27 Garanties dels delegats de prevenció dels treballadors

    1. Els delegats de prevenció dels treballadors no poden sofrir cap perjudici derivat de les seves activitats en matèria de representació i prevenció de riscos laborals i únicament poden ser acomiadats si concorre alguna de les causes objectives o disciplinàries previstes al Codi de relacions laborals. Aquesta garantia s'estendrà fins un any després de l'acabament de les seves funcions.

    2. El temps que els delegats de prevenció dels treballadors destinen a la seva funció és remunerat com a treball efectiu, amb la justificació prèvia de l'activitat desenvolupada.

  • Quines obligacions té el treballador en matèria de seguretat en el treball ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 20

    (...)
    3. Els treballadors en cas de perill greu, imminent i que no pugui evitar-se, tenen el dret i l'obligació d'allunyar-se del seu lloc de treball i/o d'una zona perillosa, i no poden patir cap perjudici per aquesta raó. Qualsevol canvi de categoria o lloc de treball realitzat com a represàlia per haver desobeït les ordres és nul de ple dret, sense perjudici que pugui ser considerat per la persona treballadora com un comiat injustificat.
    L'actuació del treballador per evitar el perill no li pot ocasionar cap perjudici, excepte si ha actuat de mala fe o cometent una imprudència greu.

    Article 33 Obligacions del treballadors

    1. Correspon a cada persona treballadora vetllar, segons les seves possibilitats, per la seva pròpia seguretat i salut, i també per la de les altres persones a les quals pugui afectar la seva activitat laboral, a causa dels seus actes o omissions en el treball, d'acord amb la seva formació i les instruccions de l'empresari.

    2. Per assolir els dits objectius, correspon als treballadors, d'acord amb la seva formació i les instruccions dels empresaris:

    a) Utilitzar correctament, d'acord amb la seva naturalesa i els riscos previsibles, les màquines, els aparells, els estris, les substàncies perilloses, els equipaments de transport i altres mitjans de treball.

    b) Utilitzar correctament els mitjans de protecció i l'equipament de protecció individual posat a llur disposició per l'empresa i d'acord amb les seves instruccions.

    c) No posar fora de funcionament, ni canviar o desplaçar arbitràriament els dispositius de seguretat col·lectius, els dispositius de seguretat de les màquines, els aparells, els estris, les instal•lacions i els edificis, i utilitzar aquests dispositius de seguretat correctament.

    d) Indicar immediatament a l'empresari i/o al delegat dels treballadors tota situació laboral que, per un motiu raonable, considerin que comporta un perill greu o imminent per a la seguretat i la salut, així com tot defecte que s'hagi comprovat en els sistemes de protecció.

    e) Contribuir, durant el temps que sigui necessari, juntament amb l'empresari i/o el delegat dels treballadors, a què puguin complir-se totes les tasques o les exigències imposades per l'autoritat competent a fi de protegir la seguretat i la salut dels treballadors en el treball.

    f) Contribuir, durant el temps que sigui necessari, juntament amb l'empresari i/o el delegat dels treballadors, a què l'empresari pugui garantir que el medi i les condicions de treball siguin segurs i no presentin riscos per a la seguretat i la salut dins del seu àmbit d'activitat.

  • Quines obligacions té l'empresari en matèria de seguretat i salut en el treball ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 5 Disposicions generals sobre la prevenció i la protecció davant dels riscos laborals

    1. Els treballadors tenen dret a una prevenció i protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball. En correspondència l'empresa té el deure de garantir la seguretat i la salut dels treballadors en tots els aspectes relacionats amb el treball.

    2. Les obligacions dels treballadors previstes a la Llei, l'atribució de funcions en matèria de protecció i prevenció a treballadors de la mateixa empresa o el recurs a la contractació de persones o entitats especialitzades alienes a l'empresa per desenvolupar les activitats preventives, complementen les accions de l'empresari, que no queda exempt de les seves responsabilitats en matèria de salut i protecció dels treballadors, sense perjudici de les accions que pugui exercir, si escau, contra qualsevol altra persona.

    3. L'empresa no té responsabilitat quan el fet danyós es derivi de circumstàncies que li siguin alienes, anormals o imprevisibles o de fets excepcionals, les conseqüències dels quals no hagin pogut ser evitades malgrat tota la diligència emprada, i en general el cas fortuït o la força major, o bé en cas d'imprudència exclusivament imputable a la persona treballadora, sempre que el mateix hagi rebut informació i formació específica en matèria de riscs laborals, que hagi tingut al seu abast les mesures de seguretat i els equips de protecció adients per la seva feina i que l'empresari hagi emprat mesures de vigilància raonables en relació amb la correcta aplicació i utilització d'aquests.

    4. El cost de les mesures relatives a la seguretat i la salut en el treball no pot anar mai a càrrec de la persona treballadora.

    Article 6 Obligacions generals dels empresaris

    Els empresaris, en compliment del seu deure de protecció, han de garantir la seguretat i la salut dels treballadors, en tots els aspectes relacionats amb la feina. Amb aquesta finalitat han de prevenir els riscos laborals mitjançant la integració de l'activitat preventiva i l'adopció de totes les mesures necessàries per protegir la seguretat i la salut dels treballadors, amb totes les especialitats que es recullen en els articles següents sobre avaluació de riscos, informació, consulta i participació i formació dels treballadors, actuació en supòsits d'emergència i risc greu i imminent, vigilància de la salut, en els termes que estableix el capítol segon.

    Els empresaris han de complir les obligacions que estableix la normativa sobre prevenció i protecció de riscos, vetllar perquè les mesures establertes s'adaptin a qualsevol canvi de les circumstàncies i cercar la millora de la prevenció i la seguretat en les situacions existents.

    Article 12 Equips de treball i mitjans de protecció

    En compliment del deure de protecció de la seguretat i la salut dels treballadors, correspon als empresaris:

    a) Prendre les mesures necessàries amb la finalitat que els equips de treball siguin els adequats a la feina que s'ha de desenvolupar de manera que es garanteixi la seguretat i la salut dels treballadors que els utilitzin.

    b) Si l'ús d'un equip de treball pot ocasionar un risc específic per a la seguretat i la salut dels treballadors, vetllar perquè l'ús de l'equip de treball quedi reservat als treballadors que se n'encarreguin.

    c) Assegurar-se que els treballs de reparació, transformació, manteniment i conservació de l'equip de treball siguin efectuats per treballadors específicament capacitats.

    d) Proporcionar als treballadors els equips de protecció individuals adequats als treballs que han de dur a terme i vetllar pel seu ús efectiu quan siguin necessaris per la natura dels treballs que cal fer o quan els riscos no es puguin reduir o minimitzar per mitjans tècnics de protecció col•lectiva o mitjançant mesures, mètodes o procediments de protecció del treball.

    Article 21 Altres obligacions dels empresaris

    Correspon a l'empresari:

    a) Guardar els resultats de les avaluacions dels riscos per a la seguretat i la salut en el treball de les activitats que es desenvolupin o dels treballs que no hagin acabat.

    b) Determinar les mesures de protecció que cal adoptar i, si escau, el material de protecció que hagi d'utilitzar-se.

    c) Guardar i facilitar-la als treballadors -en termes que siguin comprensibles-, tota la informació continguda en la documentació sobre el funcionament i el manteniment correctes de la maquinària, els equips de protecció col·lectiva i individual i els estris de treball.


    Article 29 Prevenció i protecció en relacions de durada determinada o de temporada i en empreses de treball temporal

    1. Els treballadors amb relacions laborals de durada determinada o de temporada i els contractats per empreses de treball temporal, han de gaudir del mateix nivell de protecció pel que fa a seguretat i salut, que la resta de treballadors de l'empresa en què desenvolupen la seva feina.

    2. En les relacions de treball mitjançant empreses de treball temporal, l'empresa usuària és responsable de les condicions d'execució de la feina en tot el que faci referència a la protecció de la seguretat i la salut dels treballadors. L'empresa de treball temporal és responsable del compliment de les obligacions en matèria de formació i vigilància de la salut; amb aquesta finalitat l'empresa usuària ha de facilitar a l'empresa de treball temporal l'avaluació de riscos i els documents relatius als llocs de treball a cobrir sobre els quals ha de formar els treballadors.

  • Què és un tècnic de nivell superior en prevenció de riscos laborals ?

    Reglament regulador del contingut dels programes de formació per desenvolupar activitats preventives en matèria de seguretat i salut en el treball, i la seva posterior modificació

    Funcions de nivell superior i contingut mínim del programa de formació

    Article 12

    Les funcions que corresponen al nivell superior són les següents:

    a) Les funcions esmentades a l’article 8 per al nivell mitjà, amb excepció de l’especificada a la lletra h).

    b) L’execució de les avaluacions de riscos que exigeixin:
    i) L’establiment d’una estratègia de mesurament per assegurar que els resultats obtinguts caracteritzen efectivament la situació que es valora, o
    ii) Una interpretació o una aplicació no mecànica dels criteris d’avaluació.

    c) La formació i informació de caràcter general, a tots els nivells, i en les matèries pròpies de l‘àrea d’especialització.

    d) La planificació de l’acció preventiva que cal desenvolupar en les situacions en què el control o la reducció dels riscos comportin activitats que impliquin la intervenció de diversos especialistes.

    e) La vigilància i el control de la salut dels treballadors, que han d’anar a càrrec de personal sanitari amb competència tècnica, la formació i la capacitat acreditada, d’acord amb la normativa corresponent.

    Article 13

    El contingut del programa de formació del postgrau de seguretat i salut en el treball per exercir les funcions del nivell superior el determinen, d’acord amb les competències que necessàriament ha d’adquirir aquest professional, les universitats que imparteixin aquesta formació, amb l’aprovació prèvia del ministeri responsable d’ensenyament superior.
    Ha de constar de 60 crèdits europeus (ECTS), repartits entre la formació general en matèria de seguretat i salut en el treball i la formació específica de cadascuna de les tres especialitats: seguretat en el treball, higiene industrial, i ergonomia i psicosociologia aplicada. La formació de postgrau en seguretat i salut en el treball capacita per exercir les funcions de nivell superior de les tres especialitats.

    Article 14

    Per desenvolupar les funcions de nivell superior referides és necessari:

    a) Tenir una formació mínima de 60 crèdits europeus, d’acord amb el contingut i la distribució horària del programa formatiu que especifiquin les Universitats, amb l’aprovació prèvia del ministeri responsable d’ensenyament superior. Per accedir-hi s’ha d’estar en possessió, com a mínim, d’una titulació oficial universitària de 1r o 2n cicle.
    Es poden reconèixer les formacions estrangeres que acreditin que la persona interessada està qualificada per exercir la mateixa especialitat professional al país expenedor del títol, sempre que no hi hagi diferències substancials en relació amb les activitats i les competències de la professió, i amb el compliment previ dels requisits establerts a la legislació vigent.

    b) S’han de crear els criteris i els protocols necessaris per al reconeixement i la validació de l’experiència professional dels professionals que ja estiguin exercint aquestes funcions de nivell superior i no puguin acreditar aquesta formació mínima o acreditin una altra formació. El procés de reconeixement i validació ha de tenir en compte la formació acadèmica i l’experiència professional que es pugui acreditar.

    Article 15

    La formació continuada específica per exercir les funcions de nivell superior és un postgrau en seguretat i salut en el treball. L’imparteixen les Universitats del país, d’acord amb el programa formatiu que determinin, amb l’aprovació prèvia del ministeri responsable d’ensenyament superior, i expedeixen la titulació corresponent un cop superada la formació.
    El ministeri responsable del Departament de Treball ha de registrar els professionals que compleixin els requisits establerts a l’article 14 com a professionals de nivell superior en les especialitats preventives de seguretat en el treball, higiene industrial, i ergonomia i pscicosociologia aplicada.
    En cas que es reconeguin formacions estrangeres, es podran registrar professionals de nivell superior en una o en diverses de les especialitats preventives.

    Article 16

    Les funcions de vigilància i control de la salut dels treballadors, que assenyala el paràgraf e) de l’article 12 d’aquest Reglament, han de ser dutes a terme pel personal sanitari amb competència tècnica, formació i capacitat acreditada, segons es desenvolupi reglamentàriament.

  • Què és un tècnic de nivell mitjà en prevenció de riscos laborals ?

    Reglament regulador del contingut dels programes de formació per desenvolupar activitats preventives en matèria de seguretat i salut en el treball, i la seva posterior modificació

    Funcions de nivell mitjà i contingut mínim del programa de formació

    Article 8

    Les funcions que corresponen al nivell mitjà són les següents:

    a) Promoure, amb caràcter general, la prevenció a l’empresa.

    b) Avaluar riscos, llevat de les avaluacions reservades específicament al nivell superior.

    c) Proposar mesures per al control i la reducció dels riscos o plantejar la necessitat de recórrer al nivell superior, en vista dels resultats de l’avaluació.

    d) Fer activitats d’informació i formació elemental als treballadors.

    e) Vetllar pel compliment del programa de control i reducció de riscos i efectuar personalment les activitats de control de les condicions de treball que tingui assignades.

    f) Participar en la planificació de l’activitat preventiva i dirigir les actuacions que calgui desplegar en casos d’emergència i primers auxilis.

    g) Col·laborar amb els serveis de prevenció, si escau.

    h) Qualsevol altra funció assignada com a auxiliar, complementària o de col·laboració del nivell superior.

    Article 9

    El contingut mínim del programa de formació per exercir les funcions del nivell mitjà queda determinat pels mòduls i la distribució horària següents:

    a) Gestió de la prevenció de riscos laborals (150 h)

    b) Prevenció dels riscos derivats de les condicions de seguretat (180 h)

    c) Prevenció dels riscos per agents físics (120 h)

    d) Prevenció dels riscos per agents químics i biològics (180 h)

    e) Prevenció de riscos ergonòmics i psicosocials (120 h)

    f) Emergències i prevenció i socors cívics (60 h)

    Aquesta qualificació professional de seguretat i salut en el treball ha de proporcionar al professional de nivell mitjà les competències suficients per participar amb garanties en el control de la seguretat i la salut laborals, mitjançant la identificació i l’avaluació de riscos, l’establiment o l’adaptació de mesures específiques de seguretat, prevenció i protecció de la salut dels treballadors, així com actuar en situacions d’emergència.

    Article 10

    Per desenvolupar les funcions de nivell mitjà referides és necessari:

    a) Tenir una formació mínima de 810 hores, d’acord amb el contingut i la distribució horària que s’especifica per a la qualificació professional de seguretat i salut en el treball en aquest Reglament. Per accedir-hi s’ha d’estar en possessió, com a mínim, d’un diploma d’ensenyament professional o nivell equivalent.

    b) El ministeri encarregat de l’educació fixa els criteris i els protocols necessaris per al reconeixement i la validació de l’experiència professional dels professionals que ja estiguin exercint aquestes funcions de nivell mitjà i no puguin acreditar aquesta formació mínima o acreditin una altra formació. El procés de reconeixement i validació ha de tenir en compte tant la formació acadèmica com l’experiència professional que es pugui acreditar.
    Són criteris indispensables per poder valorar el reconeixement i la validació de l’experiència professional:
    i) Acreditar una experiència no inferior a 3 anys en tasques de nivell mitjà.
    ii) Acreditar una formació no inferior a 100 h.

    Article 11

    Aquesta formació s’imparteix des de l’àrea encarregada de formació professional continuada, d’acord amb el programa formatiu de la qualificació professional de seguretat i salut en el treball que es determini reglamentàriament. Un cop superada aquesta formació, el ministeri encarregat de l’educació expedeix l’acreditació corresponent.
    El ministeri responsable del Departament de Treball registra els professionals que compleixin els requisits establerts a l’article 10 com a professionals de nivell mitjà en seguretat i salut en el treball.

  • Què és un tècnic de nivell bàsic en prevenció de riscos laborals ?

    Reglament regulador del contingut dels programes de formació per desenvolupar activitats preventives en matèria de seguretat i salut en el treball, i la seva posterior modificació

    Article 2

    Integren el nivell bàsic de l’activitat preventiva les funcions següents:

    a) Promoure els comportaments segurs i la utilització correcta dels equips de treball i protecció, i fomentar l’interès i la cooperació dels treballadors en l’acció preventiva.

    b) Promoure, particularment, les actuacions preventives bàsiques, com ara l’ordre, la neteja, la senyalització i el manteniment general, i efectuar-ne el seguiment i el control.

    c) Fer avaluacions elementals de riscos i, si escau, establir mesures preventives del mateix caràcter compatibles amb el grau de formació.

    d) Col·laborar en l’avaluació i el control dels riscos generals i específics de l’empresa atenent queixes i suggeriments, enregistrant dades i complint totes les funcions anàlogues que siguin necessàries.

    e) Actuar en cas d’emergència i primers auxilis gestionant les primeres intervencions.

    f) Cooperar amb els serveis de prevenció, si escau.


    Article 3

    Per desenvolupar les funcions de nivell bàsic referides és necessari:

    a) Tenir una formació mínima de 50 hores, d’acord amb el contingut que s’especifica per al nivell bàsic en aquest Reglament.

    b) Tenir una experiència professional no inferior a dos anys en l’activitat on es vulgui desenvolupar les funcions de nivell bàsic.

    Article 4

    Aquesta formació s’ha d’acreditar mitjançant un certificat de formació específica en matèria de seguretat i salut en el treball, que l’ha d‘emetre un servei de prevenció aliè o una entitat pública o privada amb capacitat per desenvolupar activitats formatives específiques en aquesta matèria.
    Es poden valorar i tenir en consideració altres cursos o activitats concretes fets, sempre que s’ajustin als requisits establerts en aquest Reglament.

    Article 5

    Els programes de formació per poder dur a terme les funcions de nivell bàsic els han de desenvolupar els serveis de prevenció aliè o les entitats públiques o privades amb capacitat per desenvolupar activitats formatives específiques en aquesta matèria.
    El contingut mínim del programa de formació, en les funcions del nivell bàsic, és:

    a) Conceptes bàsics sobre la seguretat i la salut en el treball (5 h)
    i) El treball i la salut: els riscos professionals. Factors de risc.
    ii) Danys derivats del treball. Els accidents de treball i les malalties professionals. Altres patologies derivades del treball.
    iii) Marc normatiu bàsic en matèria de seguretat i salut en el treball. Drets i deures bàsics en aquesta matèria. Organismes públics relacionats amb la seguretat i la salut en el treball.

    b) Riscos generals i la seva prevenció (15 h)
    i) Riscos relacionats amb les condicions de seguretat.
    ii) Riscos relacionats amb l’ambient interior de treball.
    iii) La càrrega de feina, la fatiga i la insatisfacció laboral. Salut laboral.
    iv) El control de la salut dels treballadors.
    v) Sistemes elementals de control de riscos. Protecció col•lectiva i individual.
    vi) Organització del treball preventiu: rutines bàsiques.
    vii) Documentació: recull, elaboració i arxiu.

    c) Prevenció i socors cívics, lluita contra incendis, evacuació i plans d’emergència (15 h)

    d) Riscos específics i la seva prevenció en el sector corresponent a l’activitat de l’empresa (15 h)

    Article 6

    Per poder impartir i certificar l’assistència a la formació de nivell bàsic en matèria de seguretat i salut en el treball, els centres formatius han de disposar, necessàriament, d’un responsable de la formació que compleixi els requisits per poder desenvolupar les funcions de nivell superior previstes en aquest Reglament.

    Article 7

    Els programes de formació per poder desenvolupar les funcions de nivell bàsic poden ser objecte de control per assegurar que el nivell de formació és l’adequat, d’acord amb l’activitat desenvolupada.
    És per això que els serveis de prevenció aliè o les entitats públiques o privades amb capacitat per desenvolupar activitats formatives específiques en aquesta matèria han de tenir a disposició del servei competent en matèria de vigilància i de control laboral, a l’efecte del control oficial, la documentació que demostri els programes de formació impartits i que acrediti l’assistència i l’aprofitament dels cursos.

  • Quina formació de seguretat ha de rebre el treballador ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 28 Formació dels treballadors

    1. Correspon a l'empresa donar a cada persona treballadora una formació suficient i adequada en matèria de seguretat i de salut, en forma d'informacions i d'instruccions, amb motiu de:
    - La contractació.
    - Un canvi de lloc de treball o de categoria.
    - La introducció o el canvi d'un equipament de treball.
    - La introducció d'una nova tecnologia, específicament centrada en el seu lloc de treball o en la seva funció.
    Aquesta formació s'ha d'adaptar a l'evolució dels riscos i a l'aparició de nous riscos, i si convé, fer-se periòdicament.

    2. La formació s'imparteix, sempre que sigui possible, dins de la jornada de treball. Si no pot ser, l'empresa pot optar per compensar el temps dedicat a la formació amb temps de descans o retribuir el temps passat com a hores ordinàries de treball, sense perjudici del que s'estableix a l'article 47 del Codi de relacions laborals.

    3. L'assistència a la formació per part del treballador és obligatòria.

    4. La formació es pot impartir per mitjans propis o aliens i el seu cost no ha de recaure en cap cas sobre la persona treballadora.

    Article 20 Organització de primers auxilis, lluita contra incendis, evacuació i actuacions en supòsits de risc greu i imminent

    1. L'empresa ha d'adoptar, en matèria de primers auxilis, de lluita contra incendis i d'evacuació dels treballadors, les mesures necessàries, adaptades al volum i el caràcter de les activitats de l'empresa.
    Igualment ha d'organitzar la comunicació i l'avís immediat a serveis exteriors, en particular en matèria de primers auxilis, d'assistència mèdica d'urgència, salvament i lluita contra incendis i elaborar i publicar un pla d'emergència que ha de ser conegut per la totalitat de la plantilla.
    L'empresa, o els seus serveis de prevenció i protecció, han de designar el treballador o els treballadors encarregats de posar en pràctica els primers auxilis, la lluita contra incendis i l'evacuació dels treballadors.
    Els treballadors esmentats han de tenir com a mínim la formació de nivell bàsic establerta a l'annex 2, ser suficientment nombrosos i disposar del material adequat, tenint en compte el volum d'activitat i/o els riscos específics de l'empresa.
    En les empreses de menys de 10 treballadors, l'empresari, si té les capacitats necessàries, pot assumir personalment les funcions previstes al paràgraf anterior
    (...)

    Article 29 Prevenció i protecció en relacions de durada determinada o de temporada i en empreses de treball temporal

    1. Els treballadors amb relacions laborals de durada determinada o de temporada i els contractats per empreses de treball temporal, han de gaudir del mateix nivell de protecció pel que fa a seguretat i salut, que la resta de treballadors de l'empresa en què desenvolupen la seva feina.

    2. En les relacions de treball mitjançant empreses de treball temporal, l'empresa usuària és responsable de les condicions d'execució de la feina en tot el que faci referència a la protecció de la seguretat i la salut dels treballadors. L'empresa de treball temporal és responsable del compliment de les obligacions en matèria de formació i vigilància de la salut; amb aquesta finalitat l'empresa usuària ha de facilitar a l'empresa de treball temporal l'avaluació de riscos i els documents relatius als llocs de treball a cobrir sobre els quals ha de formar els treballadors.

    Reglament regulador del contingut dels programes de formació per desenvolupar activitats preventives en matèria de seguretat i salut en el treball, i la seva posterior modificació

    Disposició addicional primera

    Els centres que vulguin dur a terme i certificar altres activitats formatives, genèriques o específiques, en l’àmbit de la seguretat i la salut en el treball, no relacionades amb els nivells de formació que preveu aquest Reglament, també han de disposar d’un responsable de la formació que compleixi els requisits per poder desenvolupar les funcions de nivell superior previstes al Reglament.
    Aquestes formacions podran ser sotmeses als mateixos controls i verificacions previstos a l’article 7 d’aquest Reglament.

    Per a més informació podeu consultar la PDF Nota Tècnica informativa núm. 3 (PDF - 132 Kb.)

  • Com s'ha d'organitzar la prevenció quan concorren varies empreses en un mateix centre de treball (gestió de la cooperació entre les empreses i coordinació dels treballs)?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 9 Cooperació i coordinació d'activitats

    1. Sense perjudici de les altres disposicions d'aquesta Llei, quan en un mateix centre de treball hi estiguin presents treballadors de dues o més empreses, els empresaris han de cooperar en l'aplicació de les disposicions relatives a la seguretat i la salut.
    Amb aquesta finalitat, han de coordinar les activitats empresarials per a l'aplicació coherent dels principis generals de prevenció i protecció a tots els treballadors de les empreses concurrents en el centre de treball, mitjançant l'aplicació correcta dels mètodes de treball, el control de les interaccions de totes les activitats desenvolupades, la informació mútua dels riscos, la informació als seus treballadors respectius, i/o als seus delegats, de les activitats desenvolupades en el centre de treball per totes les empreses i l'adequació de les mesures de prevenció i protecció davant dels riscos existents.

    2. Als efectes del compliment de les obligacions de cooperació i coordinació d'activitats, s'entén per:

    a) Empresari titular del centre de treball, la persona física o jurídica que disposa de l'organització i la gestió pròpia de l'empresa, i assumeix els riscos, les obligacions i les responsabilitats propis de l'activitat empresarial.

    b) Empresari principal, la persona física o jurídica que assumeix contractualment davant l'empresari titular, amb mitjans propis o aliens ubcontractats, el compromís d'executar la totalitat o part de l'obra o el servei amb subjecció al contracte. Quan l'empresari titular porti a terme directament amb mitjans propis la totalitat de l'obra o el servei, o determinades parts concretes de l'obra o el servei esmentats, té la consideració d'empresari principal als efectes d'aquesta Llei.

    Article 10 Obligacions de les empreses concurrents en un centre de treball

    1. Obligació de cooperació. El compliment del deure de cooperació en l'aplicació de la normativa sobre prevenció obliga cadascuna de les empreses concurrents a informar-se recíprocament sobre els riscos específics de les activitats que desenvolupin en el centre de treball i que puguin afectar els treballadors de les altres empreses, especialment els que es puguin veure agreujats o modificats per circumstàncies derivades de la concurrència d'activitats.

    2. La informació ha de tenir les característiques següents:

    a) Ha de ser suficient i ha de donar-se a l'inici de les activitats, quan es produeixi un canvi en les activitats concurrents que sigui rellevant a efectes preventius i quan s'hagi produït una situació d'emergència o un accident.

    b) Ha de donar-se per escrit quan alguna de les empreses concurrents generi riscos qualificats de greus o molt greus.

    c) L'han de tenir en compte tots els empresaris concurrents en el centre de treball a l'hora de planificar la seva activitat preventiva amb la finalitat d'aplicar de manera coherent i responsable la prevenció dels riscos propis de la seva activitat que poden sorgir o agreujar-se, precisament, per la concurrència amb altres activitats desenvolupades en el mateix centre de treball.

    d) Cada empresari ha d'informar els seus treballadors respectius dels riscos derivats de la concurrència d'activitats empresarials en el mateix centre de treball

    3. Obligació de coordinació. La cooperació eficaç en la prevenció dels riscos laborals obliga els empresaris concurrents en un mateix centre de treball a establir mitjans de coordinació per a la prevenció de riscos laborals que tinguin en compte el grau de perill de les activitats que es desenvolupin en el centre de treball, el nombre de treballadors de les empreses concurrents i la durada de la concurrència de les activitats desenvolupades per les dites empreses.

    4. Sense perjudici dels que puguin establir les empreses concurrents en un centre de treball, es consideren mitjans de coordinació els següents:

    a) Designar una o més persones com a encarregades de la coordinació de les activitats preventives. Aquestes persones han de tenir una formació específica en matèria de prevenció o uns coneixements, qualificació i experiència en relació als treballs a coordinar.

    b) Intercanviar informació i comunicacions i fer reunions periòdiques, les empreses concurrents.

    c) Donar instruccions.

    5. Determinació dels mitjans de coordinació. Els empresaris concurrents en el centre de treball, abans de l'inici de les activitats, han d'establir els mitjans de coordinació que estimin necessaris per assolir l'objectiu que els principis generals de prevenció i protecció s'apliquin de manera coherent per a tots els treballadors de les empreses concurrents en el centre de treball.

    6. Els mitjans de coordinació han d'actualitzar-se sempre que no resultin adequats per assolir l'objectiu.

    7. La iniciativa per establir els mitjans de coordinació correspon a l'empresari titular del centre de treball si els seus treballadors hi fan activitats i, en el seu defecte, a l'empresari principal.

    8. Designació d'una o més persones encarregades de la coordinació d'activitats preventives. Es considera un mitjà preferent de coordinació, la designació d'una o més persones com a encarregades de coordinar les activitats preventives quan concorrin dos o més de les circumstàncies següents:

    a) Que una de les empreses concurrents faci activitats considerades perilloses o amb riscos especials que poden afectar la seguretat i la salut dels treballadors de les empreses concurrents.

    b) Que sigui difícil controlar les interaccions de totes les activitats desenvolupades que poden generar riscos greus o molt greus.

    c) Que la coordinació d'activitats sigui especialment difícil a conseqüència del nombre d'empreses i treballadors concurrents, del tipus d'activitats desenvolupades i de les característiques del centre de treball.

    Article 11 Obligacions de l'empresari titular d'un centre de treball en el qual concorren treballadors d'altres empreses i obligacions de l'empresari principal

    1. Correspon a l'empresari titular d'un centre de treball en el qual concorren treballadors d'altres empreses:

    a) A més de complir amb les obligacions descrites en els apartats 1, 2 i 3 de l'article 10 quan els seus treballadors desenvolupen activitats en el mateix centre, informar els altres empresaris i donar-los instruccions sobre els riscos propis del centre de treball que puguin afectar les activitats que duen a terme, i també sobre les mesures preventives en relació amb els riscos i les mesures d'emergència establertes.

    b) Donar informació i instruccions suficients i adequades als riscos existents al lloc de treball que poden afectar els treballadors de les empreses concurrents, proporcionar-les abans de l'inici de les activitats o quan es produeixi un canvi i donar-les per escrit quan els riscos existents siguin greus o molt greus.

    2. Correspon a l'empresari principal:

    a) A més de complir amb les obligacions descrites en els apartats 1, 2 i 3 de l'article 10 i en l'apartat 1 d'aquest article, vetllar perquè les empreses contractades o subcontractades d'obres o serveis corresponents a la seva pròpia activitat i que es desenvolupin en el mateix centre de treball compleixin la normativa de prevenció i protecció de riscos laborals.

    b) Amb aquesta finalitat, exigir a les empreses contractades o subcontractades d'obres o serveis:
    - Que acreditin per escrit que han avaluat els riscos i han planificat la seva activitat preventiva pel que fa a les obres i els serveis contractats,
    - Que acreditin per escrit que han complert les obligacions d'informació i formació en relació amb els treballadors que han de treballar en el centre.
    L'empresa contractista que subcontracti una altra empresa per dur a terme una part de l'obra o del servei ha d'exigir les acreditacions descrites en aquest apartat i les ha de lliurar a l'empresa principal, especificant els equips de protecció individual que constin a disposició dels treballadors.

    3. El que es disposa en aquest article s'entén sense perjudici de les facultats de vigilància i control que corresponen a l'Administració en virtut del que disposa l'article 4 i el títol II.

    Per a més informació podeu consultar la PDF Nota Tècnica informativa núm. 2 (PDF - 200 Kb.)

  • Quines són les activitats que la llei determina com a perilloses ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Annex 1 Activitats perilloses, insalubres o nocives pels elements, processos o substàncies que es manipulen

    Als efectes d'aquesta Llei es consideren perilloses, insalubres o nocives pels elements, processos o substàncies que s'hi manipulin, les activitats:

    a) Que impliquin riscos elèctrics d'alta tensió.

    b) Que puguin implicar una exposició nociva a agents tòxics, cancerígens, que produeixin alteracions genètiques hereditàries, que tinguin efectes nefasts per al fetus durant l'embaràs o tinguin qualsevol efecte nefast o crònic per a l'ésser humà.

    c) Que puguin implicar una exposició nociva a radiacions.

    d) Que pugin implicar una exposició nociva a agents físics, biològics i químics.

    e) De fabricació i/o manipulació d'explosius, de gasos -comprimits, liquats o dissolts-, de recipients que continguin agents químics tòxics, corrosius o explosius.

    f) Que tinguin lloc en obres de construcció, excavació, moviments de terres i túnels, amb risc de caiguda o soterrament.

    g) Que generin concentracions elevades de pols silici.

    h) Pròpies de la mineria a cel obert i d'interior, i sondejos a la superfície terrestre o en plataformes marines.

    i) D'immersió sota l'aigua.

    j) Que es determinin d'acord amb l'article 8, apartat 1 de la Llei de seguretat i qualitat industrial.

  • Com s'han d'avaluar els llocs de treball? En quines circumstàncies ha de revisar-se ?

    Llei 34/2008, del 18 de desembre, de la seguretat i la salut en el treball

    Article 7. Principis de l'activitat preventiva

    1. Correspon a l'empresa aplicar les mesures necessàries per a la prevenció i la protecció previstes a l'article anterior, d'acord amb els principis generals de prevenció següents:

    a) Evitar els riscos.

    b) Avaluar els riscos que no es poden evitar.

    c) Planificar la prevenció, cercant un conjunt coherent que integri la tècnica, l'organització del treball, les condicions de treball, les relacions socials i la influència dels factors ambientals en el treball.

    d) Combatre els riscos en el seu origen.

    e) Adaptar el treball a la persona, tant pel que fa a la concepció dels llocs de treball com a l'elecció dels equipaments i els mètodes de treball i de producció, amb mires, en particular, a atenuar el treball monòton i el treball repetitiu i a reduir-ne els efectes en la salut.

    f) Tenir en compte l'evolució de la tècnica.

    g) Substituir allò que és perillós per allò que té poc o cap perill.

    h) Adoptar mesures que anteposin la protecció col·lectiva a la individual.

    i) Donar les instruccions degudes als treballadors.

    2. També correspon a l'empresa:

    a) Quan confiï tasques a un treballador, prendre en consideració les seves capacitats professionals en matèria de seguretat i de salut.

    b) Procurar que la planificació i la introducció de noves tecnologies siguin objecte de consultes amb els treballadors i/o els seus delegats, pel que fa a les conseqüències per a la seguretat i la salut dels treballadors, relacionades amb l'elecció dels equipaments, les condicions de treball i l'impacte dels factors ambientals en el treball.

    c) Adoptar les mesures adequades perquè solament els treballadors que hagin rebut informació adequada puguin accedir a les zones de risc greu i específic.

    d) Regular els horaris de treball i els períodes de descans en funció dels riscos majors o menors que pugui generar l'activitat.

    e) En relació amb l'efectivitat de les mesures preventives, preveure les distraccions o les imprudències no temeràries que podria cometre la persona treballadora.

    Article 8 Planificació de l'activitat preventiva i avaluació dels riscos

    1. Sense perjudici de la resta de disposicions d'aquesta Llei, l'actuació
    preventiva de l'empresari s'ha de planificar a partir d'una avaluació inicial i general dels riscos per a la seguretat i la salut dels treballadors, tenint en compte el tipus d'activitat de l'empresa, les característiques dels llocs de treball existents i dels treballadors que hagin d'ocupar-los.

    2. Quan canviïn les condicions de treball cal actualitzar l'avaluació i, en qualsevol cas, s'han de revisar, si és necessari, en el supòsit que s'hagi produït un dany per a la salut.

    3. Els riscos s'han d'avaluar amb la periodicitat necessària per garantir la seguretat i la salut dels treballadors.

    4. Si els resultats de l'avaluació ho requereixen, l'empresa ha de prendre les mesures de prevenció i protecció necessàries amb la finalitat de garantir un nivell més alt de protecció de la seguretat i de la salut dels treballadors. Aquestes mesures s'han d'integrar en el conjunt d'activitats de l'empresa i en tots els nivells jeràrquics.

    5. En el supòsit que s'hagi produït un dany per a la salut, l'empresa ha de dur a terme una investigació per detectar-ne la causa amb la finalitat d'eradicar-la o minimitzar-la i prendre les mesures de protecció adequades.